torsdag 8. januar 2015

Masten tar form

Turnus arbeide har sine fordeler. En fridag midt i uka ble brukt til å starte opp arbeide med den nye masten. Jeg har ikke fått alle delene enda (mangler blant annet en ICE antenne som skal opp i masten), men like godt å sette i gang. Jeg har kjøpt nye lanterner. De gamle var forsåvidt greie nok, men litt irr og noen sprekker i glasset var det, og i og med at nye ikke var noen stor utgift, klinte jeg til med nye. I tillegg har jeg kjøpt et søkelys fra Jabsco. 


Monteringen har stort sett gått greit. Litt trøblete i vinterkulden å tre mulitikabelen til søkelyset gjennom scanstrut bøylen, men med forsiktig oppvarming med varmluftspistol, og god hjelp fra minstemann, fikk jeg den tilslutt igjennom. Omtrent slik skal den se ut til slutt; 

Og slik ser den ut i dag; 



En utfordring fikk jeg; 

På den gamle masten var det et horn, omtrent av denne typen, dog vesentlig eldre; 



Denne var i dårlig forfatning. Da vi fikk båten var det så vidt lyd i den, men etter et par turer var det helt stille. Jeg har forsøkt å finne et nytt, men det skulle vise seg vanskelig. Det finnes et par varianter i hvit plast, men disse er ikke spesielt pene. Det eneste alternative jeg fant i crome var av "trompet" typen, og ganske dyre. Så jeg bestemte meg for å forsøke å overhale det gamle. Det viste seg faktisk å være en grei jobb. 

Hornet er en ganske enkel konstruksjon; På en membran av tynnmetall er det montert en jernstang. Denne ligger inntil en elektromagnet. Nå magneten får strøm, løftes stangen og membranen. En mikrobryter kutter da strømmen, og membranen faller ned igjen. Kretsen sluttes igjen, og syklusen starter på nytt. Dette gjør at membranen vibrerer kraftig og lager lyd. En skrue kan stilles for å justere hvor høyt membranen går før strømmen brytes, og dermed kan man justere volumet. Membranen festes med to pakninger mellom to halve "kamskjell" som leder lyden ut. 

På mitt horn var pakningene fullstendig smuldret bort. Jernstanga var rustet, og mikrobryteren var også irret. En grundig rens av alle deler gjorde susen. Pakninger skar jeg ut av pakningspapir fra Biltema til rett under 30 kroner. Med stor spenning stilte jeg skruen, og koplet på strøm. For en forandring! Trommehinnene mine vibrerte og det var nesten for mye lyd! Volumet ble justert ned, og et gammelt horn, godt som nytt, ble montert opp i masten for den nette sum av 30 kroner og litt olje. 

Etterhvert skal ICE antennen monteres, samt en eller annen radar når jeg bare får bestemt meg for om det blir Garmin eller Raymarine. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar