onsdag 23. desember 2015

Jeg overhaler motoren, og lager video!

Et lite prosjekt har plutselig blitt veldig mye større! Etter å ha tenk mye frem og tilbake endte jeg opp med å ta ut motoren av båten i høst. Det er fryktelig trangt i motorrommet på nimbusen og siden jeg likevel måtte overhale sjøvannspumpa  og eksoskneet fant jeg ut at jeg like godt kunne ta ut motoren og overhale den skikkelig. Så var spørsmålet hva dette ville koste! Vel, dersom jeg måtte til med hjertekirurgi, dvs åpne opp motorblokka og gå løs på ventiler og stempler, da hadde jeg nok måtte levert den til et verksted. Slikt tør jeg ikke å gå lås på selv. Jeg tok derfor en kompresjonstest for å sjekke tilstanden. Heldigvis viste denne at motoren var i god strand. Litt lav kompresjon, men godt innenfor normalen. Da bestemte jeg meg for å ta "alt" annet. Rense aftercooler, renovere turbo og sjøvannspumpe, bytte sirkulasjonspumpe, skifte diverse pakninger og o-ringer. Det ligger en del om dette på nett, men det er fragmentert og vanskelig å få oversikten. Derfor bestemte jeg meg for å dokumentere alt jeg gjorde på video, og vil dele dette med dere ut over våren 2016. Produksjonen er så videt i gang, og jeg håper at jeg skal få første del ut på youtube i løpet av mars 2016. I mellomtiden legger jeg jevnlig ut bilder her. Og her er en liten teaser;



Produksjonen er i gang!
Garasjen er gjort om til studio!

1 kommentar:

  1. Dear.
    Do you happen to know what the wrench size of the screw on the pulley of a TAMD 41 is?
    Unfortunately, I can't get to the engine at the moment to check it.
    Thanks in advance,
    Andreas Lamprecht
    email: a.73@gmx.de

    SvarSlett