tirsdag 2. desember 2014

Den første turen

1. august startet vår første tur med egen båt. Etter at alt det praktiske var ordnet overtok vi båten og la fra kai i Fevik ut på ettermiddagen. Første etappe gikk til Risør via Arendal for å tanke. Det var trebåt festival i Risør, så der var det stappfullt. Vi fant oss ei brygge på Risøya og la oss til der. Etter å ha tatt en liten prøvetur med lettbåten, gikk vi tidlig til ro og fordøyde de første inntrykkene av båten. Førsteinntrykket av en velholdt båt i meget god stand holdt seg. Båten har en veldig god romløsning og jeg tror ikke man finner en 30 fots båt med bedre plass. Litt lite takhøyde i akterkabin og toalett lever vi godt med. Salongen er stor og romslig, med god løsning for pantry og spiseplass. Senere på høsten skal vi faktisk sitte 6 stykker å spise der, men det for bli et senere innlegg. Motoren går perfekt. Oljetrykket ligger stabilt på 3,4 – 4 bar selv om det tar litt tid før trykket kommer når man kaldstarter. Motoren er beryktet for å ryke en del når den kaldstarter, men dette har ikke vi merket mye til. Mulig det blir verre når det blir kaldere i været.

Longside ved Risøya

Dag to våknet vi til nok en fantastisk sommer dag, men det hadde blåst opp litt. På værmeldingen så vi at det skulle bli verre ut over dagen, så her var det bare å komme seg av sted. Vi fikk sjøen litt bakfra da vi rundet ut ved Grønholmen, og vi fikk virkelig testet båtens sjøegenskaper. Det halvplanende skroget tok sjøen meget bra, men jeg må innrømme at med ukjent båt og motor ble det litt vel spennende. Det var intens konsentrasjon da vi krysset Langesund etter en pause på Jomfruland. Det var solid bølgehøyde, ja faktisk såpass at propellen på et tidspunkt var i friluft… Men det gikk bra, og vi lærte mye om båten og sjøegenskapene. Da vi litt senere i sesongen opplevde nesten like ille sjø, var vi mye roligere.

Etter en litt slitsom tur fra Risør, spanderte vi på oss et kinobesøk i Larvik. Fin gjestehavn som var nesten tom så sent på sommeren. Siden vi ønsket litt mer privatliv, seilte vi ut til Ølbergholmen etter kino besøket. Dette var et fantastisk sted! Helt beskyttet for vær og vind, og med en flott sandstrand. At vi var helt alene her var helt utrolig!

På dregg ved Ølberghomen i Larvik

Flott utsikt fra Ølbergholmen ved Larvik

Dagen etter tok vi siste etappe hjem. Etter å ha tanket opp i Ula Marina, tok vi turen innaskjærs rundt Tjøme, og krysset Oslo fjorden ved Bolærne. En flott første tur var over. Det begynte å forme seg en liten liste over ting som skulle utbedres/ oppgraderes i løpet av vinteren, men alt i alt var vi kjempe fornøyd med kjøpet. Båten fungerte helt flott, og vi bestemte oss der og da for å tilbringe alle frihelger i båten for å få mest mulig ut av resten av sesongen. Og det gjorde vi. Fram til vinteropplaget rakk vi flere turer til Bolærne, Fredrikstad, Oscarsborg og Strømstad. Vi har hatt med alt av besteforeldre, og båten har etablert seg godt i familien. Dette blir en lang vinter, heldigvis har jeg noen prosjekter å kose meg med; Dieselvarmeren skal byttes, ny kartplotter skal på plass og hele det elektriske anlegget skal oppgraderes. Prosjektene deler jeg her ut over høsten og vinteren.