tirsdag 30. desember 2014

Nye sikringsbokser


Fordelingene for alt forbruk besto av sukkerbiter og en del løse sikringer. Ingen optimal løsning, og veldig uoversiktlig. Jeg har derfor valgt å bytte alt sammen, og gikk for sikringsholdere fra Blue Sea. 2 stk. tar seg av alt av forbruk, og kommer i tillegg til de originale kursene som står i instrumentpanelet på Nimbus'en. Det er mulig jeg kommer til å bytte noe av dette også, men det skal jeg tenke nærmere på. Intill videre er to sikringsholdere og en fordelingsskinne montert inn i båten. Neste prosjekt er å rydde opp i, og flytte over alt det gamle. Alle kabler gås over og merkes. Dårlige koplinger, kabelsko og kabler byttes. Ingen liten jobb…


Med nye sikringsholdere fra Blue Sea, og koplingskinner på et nytt panel, ligger alt til rette for et oversiktlig nytt anlegg. 
Siden jeg vil ha Radar på min nye kartplotter, måtte jeg også skifte mast. Den gamle var for spinkel til å bære en radar. Her har jeg valgt en kombinert løsning fra Scanstrut. Det blir også nye lanterner (LED) og når jeg først er i gang setter jeg også på et xenon søkelys. På den nye masten får jeg også plass til antenne for ICE, og ny VHF antenne. Da her jeg noe å pusle med i garasjen når jeg ikke sjekker kabler i båten. Det begynner å bli en del å gjøre på båten som i utgangspunktet var helt OK....


Ny mast fra Scanstrut sammen med lanterner og søkelys. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar