tirsdag 30. desember 2014

Strøm, strøm og atter strøm…


Det største prosjektet på båten er åpenbart det elektriske. Jeg så allerede ved første befaring at det elektriske trengte en oppgradering, men oppgaven har bare vokst etter hvert som jeg graver meg inn i anlegget. Den opprinnelige planen var å bytte ut alle lamper med LED, installere TV og bytte kartplotter til en ny med radar, samt å bytte ut forbruksbatteriene med nye. Jeg oppdaget snart at det var mye rart med koplingene, og at det blant annet var en eller annen lekkasje mellom forbruk og start batteri. Etter å ha feilsøkt anlegget dukket det også opp en del andre ting. Flere kabler hadde feil dimensjon, og sikringer og fordelinger til ettermontert utstyr var ikke spesielt bra gjort. Det eneste logiske var å gjøre alt på nytt. Jeg beholder alle originale kabler, men alt som er ettermontert skal byttes ut, helt fra Dynamo og frem til sluttprodukt.
Slik så det ut i batterirommet før jeg startet oppgraderingen. Det er god plass, men mye rart! Når jeg blir ferdig blir det betydelig trangere, men forhåpentligvis mye bedre.


Første del av prosjektet er ferdig. Ny ladeseparator fra dynamoen, tre nye batteribanker, ny batterilader for landstrøm og helt nytt opplegg frem til og med sikringsbokser på forbrukssiden.
Ny ladeseparator fra Quik er på plass

Og ny landstrømslader, også fra Quik


 Nå begynner jobben med å finne ut av alle de gamle kablene, og rute de opp på nytt. Jeg oppdaterer her ettersom prosjektet (forhåpentligvis) går fremover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar