onsdag 3. desember 2014

Litt om båten


Som dere sikkert skjønner på de to forige innleggene, er disse ikke akkurat skrevet i «sanntid». Båten ligger nå trygt på land, og vi legger ut små innlegg fortløpende for å komme ajour. Hvorfor denne bloggen? Jo; etter å ha søkt en del rundt på nettet fant jeg veldig lite info om båten. Det lille som ligger der tyder på at det er en bra båt, og det samme sier alle jeg snakker med, men det er altså lite fakta informasjon for meg som ny eier av en Nimbus 3003. Derfor bestemte vi oss for å dele våre erfaringer.

Jeg kommer til å legge ut korte beskrivelser av noen av turene våre frem til vi tok den opp for et par uker siden. Et par småprosjekter er allerede gjort, og disse skal jeg også legge ut etterhvert.

Men først vil jeg beskrive båten for de som ikke kjenner den.
Det hele dreier seg altså om en 1988 Nimbus 3003. Motoren er en Volvo penta TAMD41 med 192 hester som har gått drøyt 1900 timer. Båten er på 30 fot lang, og 3.20 meter bred. Den veier 3600 kg. Jeg ser at mange opererer med en toppfart på 23 knop. Det tror jeg nok er litt optimistisk. Vår båt har vi hatt oppe i 20, men var den riktignok ganske grodd allerede da vi hentet den. Vi får se hva fasiten er når den sjøsettes til våren. Marsjfarten ligger nå på 14-15 knop på 3200 omdreininger som vi har skjønt er ganske normalt «marsj turtall». Igjen, det blir spennende å se hva farten ligger på til våren med nytt bunnstoff. Legg gjerne igjen en kommentar hvis noen har erfaringer.

Som jeg så vidt var inne på, har båten en veldig fin romløsning. En romslig forpigg med sitteplass og bord som slås ned til en stor dobbeltseng. På vei ned til forpiggen passerer man et toalett med vask på styrbord side (høyre). Herfra er det også inspeksjonsluke inn til blant annet septiktank og strømfordeling. Vårt toalett er oppgradert til elektrisk kvern og pumpe, men selvtømmende septiktank. Enn så lenge er det lov i Norge, litt verre er det i Sverige. Vi for finne en løsning på det etter hvert. På babord side ligger en stikkabin med god plass til en voksen, evnt en voksen og et barn. Hos oss har vår eldste sønn funnet seg til rette her. Det er også et klesskap her nede, og plass til å stue ting både under og over senga. Det er dør inn til denne kabinen, og også en dør ned til forpiggen.

I salongen finnes selvsagt førerplassen. Her er også et pantry med kjøleskap, gass- stekeovn med to bluss, vask, et skap, og en skuffeseksjon. Vasken og stekeovnen er skjult under klaffebord når de ikke er i bruk. En veldig grei løsning, som gir god arbeidsrom når bordene slåes opp. Bakerst i kabinen er en buet sittegruppe med god plass.

Det ene setet i sittegruppen kan skyves til side, og fungerer som dør ned til akterkabinen. Her er det en romslig dobbeltseng med plass til to voksne. Det er også en liten buet sitte benk og en egen vask med varmt og kaldt vann. Det er litt liten takhøyde her nede, så av og påkledning blir en akrobatisk øvelse for voksne. Det er også et klesskap her nede, samt stueplass under benken, vasken og over senga. Under senga ligger dieseltanken på 270 liter, en vanntank på 160 liter.

Det er defroster med utblåsing til forpiggen og salongen i tillegg til på rutene. Det er også original montert dieselvarmer med utblåsning i alle kabiner, samt salongen, men denne virket altså ikke. Den er nå skiftet, noe jeg kommer tilbake til i et eget innlegg.
På badeplatformen er det dusj med varmt og kaldt vann, og båten har varmtvannsbereder for både motorvarme og 220v som rommer 40 liter. Det høres lite ut, men det er faktisk overaskende drøyt. Vi har ikke gått tom for varmtvann så langt.


God planløsning med 3 kabiner


Eller er båten utstyrt med det meste en kan ønske seg; ankervinsjer både foran og bak, begge kan styres fra førerplass. Baugpropell, kartplotter med ekkolodd (Denne skal skiftes i løpet av vinteren) og ny VHF. Et litt slitent stereoanlegg med høyttalere i salongen og forpiggen blir nok også byttet i løpet av vinteren.


Det som slår oss er at alt ser ut til å være av svært god kvalitet. Vedlikeholdet har vært upåklagelig, og foruten enkelte små krakeleringer i gelcoaten rundt noen utsatt hjørner på innredningen, ser alt av overflater nærmest nytt ut. Alt av treverk er også svært pent.

Vel, da har dere en liten ide om hva vi har kjøpt oss. Legg gjerne igjen kommentarer om dere har denne eller lignende båter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar