onsdag 17. desember 2014

Ny dieselvarmer


Første byggeprosjektet var å skifte ut den gamle og defekte dieselvarmeren. Jeg kunne sikkert ha forsøkt en overhaling, men mye har skjedd siden den originale ble satt inn for 26 år siden. Nye varmere gir mer varme, og ikke minst bruker de mye mindre strøm. Den originale Volvo flygmotor O-41D ble montert ut i begynnelsen av september. Selve varmeren står i et metall skap, og dette ble gjenbrukt for å montere inn den nye. Det kommer jeg tilbake til. Jeg håpet å bruke så mye som mulig av de originale slanger og rør, og tok derfor kontakt med Seatronic Moss for råd om overganger. Innsuget og utblåsningen var opprinnelig 65 mm, Eksosen 40mm, og forbrenningsluften var 30 mm. På utblåsningen var det en lyddemper som også var 65 mm (innvendig dimensjon).
Etter litt Research falt valget av ny varmer på en Eberspächer D4. Her er dimensjonene 90mm utblåsning, 75 på innsuget, og 28 på eksos og forbrenningsluft.


Godt brukt Volvo Flygmotor O-41 med ukjent feil...


Innsuget og forbrenningsluften var greit skuring. Her brukte jeg det originale opplegget. På innsuget splittet jeg den originale slangen og tapet godt med varmebestandig tape før jeg satte på slangeklemmer. På forbrenningsluften brukte jeg kun slangeklemme da røret var fleksibelt nok til å stramme inn de 2mm som var forskjell.

På utblåsningen byttet jeg hele opplegget fra varmeren og til første t-splitt. Her ble det ca en og en halv meter med 90mm slange, pluss ny 90mm lyddemper. Derfra gikk jeg rett inn i en ny 90mm Y splitt, og derfra igjen 90 til 75mm overgang. Så splittet jeg de to originale slangene og en ny runde med tape og slangeklemmer.


På eksosen fikk jeg en spesial overgang fra 28mm til 42mm. Det ble en del fikling for å få dette på plass da den gamle eksosen lå kronglete til, men det gikk til slutt. Når jeg først var i gang nede i et relativt trangt rom, isolerte jeg alt jeg kom til av slanger, pluss at jeg byttet eksosisoleringen da denne var slitt.



Ny Eberspächer D4

Alt fikk jeg fra Seatronic. Må for øvrig benytte anledningen til å skryte av de. Glimrende service og rask levering. Det blir ikke siste gang jeg nevner de i denne bloggen. I tillegg ligger de på veien fra der jeg bor og til båten, og da er det jo praktisk å svinge innom der.
Her er «handle lista»;

- 1 stk Eberspächer D4

- 1 stk lyddemper for varmluftslange 90mm

- 2 meter 90mm varmluftslange

-1 stk Y forgreningsrør 90mm

- 2 stk Overgang for Y rør 90mm til 75mm slange

- 2 stk 77-95mm slangeklemmer

- 2 stk 68-85mm slangeklemmer

- 1 stk (3m) 65-80mm isolasjonsstrømpe

- 1 stk (3m) 90-100mm isolasjonsstrømpe
-1 stk. overgang ARD eksos 28-42MM
- 1,5 meter eksosisolering
-2 stk eksosisolerings matter fra biltema. Disse har jeg festet inntil dørken og på andre utsatte steder der det kan bli varmt rundt eksosen. Det var misfarging etter den gamle eksosen som jeg ikke likte, og brannfare er noe jeg er svært obs på.

Med Eberspächer'en fulgte alt som var nødvendig for montering, også ny dieselpumpe og slanger. Heldigvis var de gamle slangene ok, og ikke minst åpne, så de ble også gjenbrukt.

For å få montert selve varmeren skar jeg ut bakplaten på det gamle metall skapet. Dette ble pusset ned for gammelt rust, og spraylakkert. Deretter ble den nye varmeren boltet fast i denne platen. På den måten kunne jeg gjenbruke de originale skruefestene, og slippe å borre nye hull i dørken.
Termostaten ble montert inne i forpiggen, på samme sted som den gamle sto. Her måtte jeg legge ny kabel, men også denne fulgte med varmeren.

Varmeren har blitt flittig brukt siden den ble installert, og fungerer utmerket. Den har helt klart utvidet sesongene med i hvert fall en måned på høsten, og jeg regner med det samme på våren. Foreløpig har vi ikke brukt den om natten da vi er usikre på om det er trygt i forhold til luft og brannfare. Tipper vi installerer ny brannvarsler og co2 måler i løpet av vinteren, så kan det hende vi kan kjøre varmeren også på natten. Håper på kommentarer vedrørende dette!

Beklager at det ikke er mange bilder til dette innlegget, men det blir bedre i neste innlegg.


P.S;

Hvis noen vil ha den gamle varmeren som «donor», så er det bare å legge igjen en kommentar. Det medfølger i så fall original bruksanvisning.


 


 

1 kommentar:

  1. Hej, Fin blogg du har, och kanonbra filmer på motorrenovering, har en egen hemsida , www.nimbusportalen.se och har lagt upp dina filmer där, hoppas att du inte tar illa upp, i så fall tar jag bort dom. Hoppas du lägger ut mer fin och bra info. Vänliga Hälsningar Sven-Åke Hellström

    SvarSlett